Gehandicapte mensen: goed of slecht voor het karma van gelovigen?

In het hindoeïsme denkt men dat het krijgen van een kind met een beperking een straf voor de huidige generatie is. Het betekent dat de voorouders iets slechts hebben gedaan. “Verering van de voorouders is een belangrijk en groot deel van ons geloof”, vertelt directeur I. Ketut Sumadi van Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar (IHDN).

Op Bali is het hindoeïsme het belangrijkste geloof, ruim 93 procent van de Balinese inwoners is hindoeïstisch. In dit geloof is verering van de voorouders en karma het belangrijkste. “Karma betekent dat wanneer de huidige generatie zich goed gedraagt, zij voor een goed karma zorgen voor de volgende generatie”, aldus Sumadi, directeur van IHDN, een kenniscentrum over hindoeïsme alsmede een school om studenten les te geven over het hindoeïsme. In andere woorden betekent karma alles wat we doen, denken of zeggen, bij onszelf terugkomt. Karma gaat over de daad en de gevolgen van die daad.

Down and religionVoorouders
In het hindoeïsme staat verering van voorouders centraal. “Als een voorouder iets slechts heeft gedaan, dan krijgt de huidige generatie bijvoorbeeld als straf een kind met een beperking”, vertelt Sumadi. Iets slechts doen is een breed begrip. “Het kan betekenen dat een voorouder iemand heeft vermoord of gepijnigd, zoals verkrachten of aanranden.”

Het krijgen van een kind met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking betekent voor hindoestanen dat ze sorry zeggen tegen God. “Voor de ouders is het belangrijk om deze kinderen te accepteren. Ze bieden dan als het ware hun excuus aan voor het slechte dat hun voorouders hebben gedaan.” Hiermee wordt het slechte karma van de voorouders kwijtgescholden. Dat betekent echter niet dat alle gehandicapte kinderen op Bali worden geaccepteerd. Hindoestanen denken vaak dat kinderen met een beperking gek zijn, daar blijven ze het liefst bij uit de buurt.

Down and religion2Kastenstelsel
Bali heeft van oudsher een kastenstelsel. Het kastenstelsel is gebaseerd op geestelijke verscheidenheid en karma, verdeeld over vijf groepen. Eén kaste kan uit een handvol tot duizenden mensen bestaan. De volgende kasten zijn terug te vinden op Bali:

  • Brahmanen: de priesterlijke en geleerde klasse;
  • Kshatriya’s: de strijders en de heersers;
  • Vaishya’s: de landbouwers en de handelaars;
  • Shudra’s: de burgers en arbeiders.

Tevens is er een vijfde klasse, ook wel buitenkasten, zij noemen zichzelf dalit. Zij worden door de samenleving als kasteloos beschouwd. Zij doen het vuile werk in de maatschappij, zoals werken als slager. “Voor alle kasten geldt dat het krijgen van een kind met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking een straf is”, aldus Sumadi.

Sociale omgeving
Tot tien jaar geleden keken hindoestanen met minachting naar kinderen met een beperking. “Het eerste wat men dacht, was: ‘Jouw voorouders hebben iets slechts gedaan.’ Nu accepteert men het beter.” Op school leert de huidige generatie dat het krijgen van een kind met een beperking geen straf hoeft te zijn: “We vertellen ze dat het met de gezondheid van de moeder te maken kan hebben.” Volgens Sumadi is het krijgen van een verstandelijk beperkt kind een zegen: “Op die manier laat je aan God zien dat je in staat bent voor een kind met een speciale behoefte te zorgen. Dat is bagoes (goed, red.) voor je karma.”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s